Help...!


Op deze pagina vind u alle zaken die nodig zijn, mocht u er toch niet uit komen

Op deze pagina vind u het volgende:

  • Installatie handleiding + stappen
  • Controleren of de slimme meter juist is ingesteld en het vervolgens toevoegen van tegels aan uw overzicht
  • Wat als mijn verbruiksmanager niet lijkt op te starten?
  • Wat als ik mijn verbruiksmanager niet kan vinden via de scan app?

 

Installatie handleiding + stappen

Hier kunt u de handleiding vinden. Deze verteld u het volgende:

  1. Wat u allemaal ontvangen heeft.
  2. Hoe alles moet worden aangesloten.
  3. Wat u vervolgens moet doen om de verbruiksmanager te installeren en te gebruiken.

Hieronder een voorbeeld, hoe de verbruiksmanager is aangesloten in de meterkast. Onderstaand voorbeeld betreft een Landis+Gyr meter. Is het niet duidelijk welke slimme meter u heeft, kijk dan op de pagina van Stedin, Klik hier.


Controleren of de slimme meter juist is ingesteld

Mocht het zo zijn dat u geen gegevens ziet, dan moet u het volgende doen:

1. Ga naar "instellingen" en selecteer "Hardware"

2. Nu ziet u een overzicht, waar de slimme meter is geselecteerd en klik op de regel die uw slimme meter weergeeft (zie onderstaande foto, na punt 3)
3. Na het selecteren van deze regel, ziet u onder in het scherm dat de velden gevuld worden met gegevens.
- Klik vervolgens op "Seriële poort" en selecteer de eerste regel (/dev/ttyUSB0). Dit is de USB hub waar de meter aan is aangesloten.
- Klik daarna op "Baudrate". DSMR 2.2 meters hebben 9600 nodig. DSMR 4, SMR 5 en ESMR 5 meters hebben 11500 nodig. Dit kunt u op de meter zien*.
Selecteer vervolgens op "Aanpassen".


4. Controleer vervolgens of de elektra en gasmeter zichtbaar zijn in het "apparaten" scherm. Om hier te komen drukt u op "instellingen" en selecteer "Apparaten".

5. Daar zult u twee apparaten zien staan, de elektra en gasmeter (kan ook alleen elektra als u enkel elektra heeft). Dit is te zien op onderstaande foto. 

Als u deze niet ziet, ga dan terug naar stap 1 en doorloop de stappen opnieuw.

Op onderstaande foto kunt u zien dat de meters zijn gedetecteerd. Nu moeten de meters alleen nog worden toegevoegd, zodat het verbruik zichtbaar is. Dit doet u door op de groene pijltjes te drukken (rechts in beeld). 

 

Druk vervolgens op "Apparaat toevoegen". Nu staan ze in het verbruiksoverzicht.

Als de apparaten juist zijn toegevoegd, veranderen de groene pijltjes in groene pijltjes. Zie foto hieronder, helemaal rechts in beeld.

6. Ga nu terug naar het overzicht waar de data nu door moet komen. Klik op "Overig" en daar kunt u uw nieuw toegevoegde apparaten zien.

 

 

     *DSMR 2.2 wordt ook wel generatie 2 genoemd. De DSMR 4 de 4.2 de generatie 4. Voor de SMR 5 en ESMR 5 betreft dit generatie 5.

    Wat als mijn verbruiksmanager niet lijkt op te starten?

    Stel dat uw verbruiksmanager niet lijkt op te starten, dan kunt u deze via uw Android of iOS device herstarten. Dit doet u als volgt:

    1) Installeer Termius (te vinden in de Store)

    2) als u Temius heeft geïnstalleerd, dan moet u via “back” (linksboven in uw scherm) het “Terminals” venster openen. Hier moet u het IP adres invoeren van uw verbruiksmanager (let op: zonder :8080).

    Hieronder enkele screenshots vanaf een iPhone  

     


    3) hierna wordt u gevraagd om een inlog naam en wachtwoord

    Inlog: root & wachtwoord is rootroot

    4) nu bent u ingelogd en dient u het volgende commando in te voeren

    sudo service domoticz.sh restart

    Nu zal de verbruiksmanager herstarten en kunt u de app sluiten, door exit in te voeren.

    Wat als ik mijn verbruiksmanager niet kan vinden via de scan app?

    Stel, u kunt na het gebruik van de scan app toch de verbruiksmanager niet vinden in uw netwerk... Wat u dan het beste kan doen is inloggen op uw router en daar kijken welk IP adres de verbruiksmanager heeft. Het kan namelijk zijn dat u uw netwerk niet juist heeft geconfigureerd waardoor sommige apparaten niet zichtbaar zullen zijn. Welke oorzaak dit heeft is niet bekend, maar daar kunnen wij helaas niet bij helpen. Netwerk gerelateerde instellingen zijn onderhevig aan uw eigen kennis en ervaring. Soms kunnen verkeerde instellingen of de manier van aansluiten leiden tot dit soort problemen.

    Wij adviseren in deze om uw IP adres te achterhalen in uw router. Hier zal de naam van de verbruiksmanager zichtbaar zijn. 
    Hiervoor moet u uw IP adres invoeren van uw hoofdrouter. Dit kunt u achterhalen in de handleiding (of Google). Voer nu uw login naam en wachtwoord in, waarna u het IP adres kunt opzoeken (samen met alle andere apparaten in uw netwerk).